De nieuwe voeding- en bewegingsdriehoek

Het Vlaams Instituut Gezond Leven lanceerde eind 2017 de nieuwe voeding- en bewegingsdriehoek.

De nieuwe voedingsdriehoek staat letterlijk op zijn kop. Daarnaast is het nog eens helemaal door elkaar geschud. Zo rangschikt de nieuwe voedingsdriehoek al wat we eten volgens het effect op onze gezondheid en het milieu. En houdt hierbij ook rekening met onze huidige consumptie. De rode bol buiten de driehoek – de restgroep – vermijd je best zoveel mogelijk. Concreet geeft de voedingsdriehoek deze drie boodschappen mee:

  • Eet in verhouding meer plantaardige dan dierlijke voeding. Eet dus minder vlees en denk aan alternatieven zoals peulvruchten en vleesvervangers zoals tofu en tempé. Beperk ook melk en kaas. Ze hoeven niet volledig worden geschrapt, maar kleinere porties volstaan.
  • Vermijd ultrabewerkte voeding zoveel mogelijk, zoals chips, frisdrank, koekjes, maar ook bewerkte vleeswaren (salami, gerookt spek, …). Dat zijn vaak producten waaraan suiker, vet en/of zout is toegevoegd. Ze kunnen zowel van dierlijke als plantaardige oorsprong zijn.
  • Drink vooral water. Voor variatie mag je af en toe afwisselen met koffie en thee zonder suiker.

Voor het eerst een bewegingsdriehoek: meer bewegen én minder zitten!

Terwijl voeding en beweging in het oude model samen een plaats kregen, is er nu een aparte bewegingsdriehoek. Voor het eerst wordt ook ‘lang stilzitten’ volwaardig uitgewerkt in de figuur. Want ook al beweeg je veel, het is even belangrijk dat je geen urenlang stilzit, en ook niet aan één stuk. De bewegingsdriehoek raadt aan elk halfuur even recht te staan en te stappen, een glas water te halen of een ander bewegingstussendoortje te doen. 

Daarnaast zegt de bewegingsdriehoek dat je best licht, matig en hoog intensief beweegt. Bovendien is het belangrijk om wekelijks je spieren te trainen en zo te versterken.
Meer weten? Neem een kijkje op de website van Gezond Leven