Laat kleuters proeven van verschillende activiteiten!

Kleuters reik je best een gevarieerd bewegingsprogramma aan, waarbij de focus op de algemene ontwikkeling van motorische vaardigheden ligt.

Kleutertjes bewegen heel energiek bij het ontdekken van hun omgeving. Ze wisselen energie-uitbarstingen af met korte rustpauzes. Ze beginnen stilaan te gooien en te trappen, en kunnen al meer gesofistikeerde bewegingen aan. Ze kunnen nu rennen, springen en snel van richting veranderen.

Deze brede bewegingsvaardigheden vormen de basis voor echte sporten zoals basketbal, voetbal, tennis en hockey. We raden aan om je kind op deze leeftijd met verschillende sporten of beweegactiviteiten in contact te brengen. Door je kleuter verschillende sporten aan te reiken wordt een brede motorische ontwikkeling gestimuleerd, waardoor hij op oudere leeftijd die sport kan kiezen waar hij goed in is en die hij leuk vindt.

Geschikte sportieve activiteiten voor je kleuter

  • Simpele balspelen, zoals trefbal, laten je kind een heel gamma aan vaardigheden oefenen: gooien, trappen, vangen en rollen!
  • Groepsspelletjes zoals verstoppertje, stoelendans, zakdoek leggen en 1-2-3-piano stimuleren je kleuters interesse voor lopen.
  • Met een step of loopfiets rijden is nu ideaal. Hier komen complexe motorische vaardigheden bij kijken. Laat je kleuter altijd een gepaste helm dragen en voor de step ook pols-, elleboog- en kniebeschermers.
  • Ballen door hoepels of in emmers gooien stimuleert de ontwikkeling van de gooi-vaardigheden en van de co√∂rdinatie van het bovenlichaam.
  • Springen, huppelen en lopen helpen bij het ontwikkelen van evenwicht en co√∂rdinatie. Spelletjes als tikkertje en verstoppertje combineren al deze bewegingen.

Talent op jonge leeftijd is geen garantie op sportief succes op latere leeftijd!

Daag je kleuter uit: laat hem successen ervaren en zorg voor haalbare opdrachten en activiteiten. Elk kind ontwikkelt zich op zijn eigen tempo, vergelijken met andere kleuters heeft dus geen zin.